Till att börja med delade jag ut kemikursens målbeskrivning på papper. Vi gick igenom delar av den och lade datumet 29 april på minnet.
Sedan repeterade vi några viktiga grundläggande begrepp, nämligen grundämne, kemisk förening och blandning. Jag illusterade det hela med hjälp av molekylmodellbyggsatsen. Därefter fick eleverna arbeta med en uppgift där man ska fundera skriva rätt bokstav framför olika ämnen. K = kemiskförening, G = grundämne och B = blandning. Så här: G kväve, B läsk, K etanol, G silver, K magnesiumoxid och så vidare.
Nästa rubrik var "Tillverkning av etanol". Vi ritade en liten serie i skrivboken som visade jästsvampar som matasdes med socker och producerade etanol. Sedan skrev vi lite om hur man kan framställa etanol industriellt: Eten + Vatten -> Etanol En katalysator krävs för att reaktionen ska komma till stånd.
Nästa uppgift handlade om att känna igen olika alkoholmolekyler. Med lite hjälp från boken gick det ganska bra.
Som avslutning fick eleverna göra en fryspunktskurva för blandningar av glykol och vatten. När kurvan var inprickad och klar var frågan: Vilken glykol-vattenblandning är den billigaste att ha i en bilkylare om den ska klara -30 grader C utan att frysa?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar