Vi fortsatte med kemikursens sista avsnitt, livsmedelskemi. Eleverna kommer inte att ha prov på den här delen av kursen, de kommer i stället att göra en tankekarta om livsmedelskemi som de ska presentera för mig (och för resten av klassen om man vill). Avsnittet är inte helt obekant för eleverna eftersom de readan läst en del livsmedelskemi på hemkunskapen. Jag ritade upp en tankekarta som handlade om kolhydrater på tavlan.
Tankekartan
KOLHYDRATER
Viktiga ämnen i allt levande. Viktig näringskälla för både djur och växter. Består av kol, väte och syre.
SOCKER
Enkla sockerarter, C6H1206
Symbol: <=> (Jag kan inte infoga ritade bilder, men krumeluren föreställer en sexhörning. En kolatom i varje hörn)
Exempel:
Druvsocker - glukos
Fruktsocker - fruktos
Sammansatta sockerarter, C12H22O11
En sammansatt sockerart är uppbyggd av två enkla sockerarter.
Symbol: <=><=> (ska föreställa två sexhörningar som sitter ihop)
Exempel:
Rörsocker - sackaros
Mjölksocker - laktos
STÄRKELSE
Jättemolekyler, (C6H10O5)n
n=100-2500
När växterna bygger upp stärkelse kopplas druvsockermolekyler ihop till långa kedjor samtidigt som vatten avges. Formeln blir därför som ovan.
Symbol: <=><=><=><=><=><=><=><=><=> och så vidare, mellan 100 och 2500 druvsockermolekyler kopplas ihop beroende på vilken växt som har tillverkat den.
Exempel:
Finns i potatis och i sädeslagens frön
CELLULOSA
Otroligt stor molekyl, (C6H10O5)n
n=3000 - 5000
Symbol: <=><=><=><=><=><=><=><=><=><=><=><=><=><=><=><=><=><=> och så vidare, mellan 3000 och 5000 druvsockermolekyler kopplas ihop.
Exempel:
Finns i växternas cellväggar.
Kostfibrer i maten
Resten av lektionen arbetade eleverna med frågor som handlade om - inte helt oväntat-kolhydrater.
Trevlig helg!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar