fredag 23 maj 2008

Elektromagnetiskt spektrum,

Elektromagnetiskt spektrum
Jag delade ut en kopia av detta papper till alla. Tyvärr är inte era kopior i färg. Vi antecknade direkt på kopian. Bilderna visar det elektromagnetiska spektrumet, olika sorters elektromagnetisk strålning.
Från vänster:
Gammastrålning Radioaktiv strålning
Röntgenstrålning Röntgenundersökningar
Ultraviolett strålning Gör dig solbränd
Synligt ljus Det ljus som vi kan se.
Infraröd strålning Värmestrålning, värmekameror, fjärrkontrollen, infravärme på uteplatsen
Microvågor Microvågsugn, rörelsedetektor, bluetooth, trådlösa telefoner
Radiovågor Radiokommunikation
Vi pratade bland annat om hur microvågsugnar fungerar och om hur radioaktiv strålning uppkommer.

Ögats delar och funktion
Sedan var det ögat som stod på tur. Först fick ni försöka sätta ut delarnas namn på egen hand. Lite hjälp fick ni från listan som fanns på arbetsbladet. Sedan gick jag igenom ögats delar och hur det fungerar. Om du vill veta mer om det kan du titta i biologiboken.
Blinda fläcken
Blinda fläcken finns på näthinnan just där synnerven sitter fast. På blinda fläcken finns inga synsinnesceller (tappar och stavar). Det ljus som faller där kan vi därför inte registrera. Vi gjorde ett litet experiment för att se hur man upplever det när ljuset/bilden hamnar på blinda fläcken.
Instruktioner

Vi blundade med ena ögat och höll pappret här ovanför på en armlängs avstånd. Vi fixerade blicken på krysset och förde samtidigt pappret närmare ansiktet. Vid en viss punkt försvinner haren. Ja, helt plötsligt ser man den inte längre i ögonvrån. Varför det? Jo, vid ett visst avstånd och vid en viss vinkel kommer ljuset från haren att träffa blinda fläcken. Eftersom det inte finns några sinnesceller som kan registrera ljus där kommer man inte att se något. Om man fortsätter att föra pappret närmare ansiktet ser man haren igen.

Jämförelse mellan ljud och ljus som vågrörelser
Det här var en knepig uppgift. Verkligen något att bita i, eller hur? När vi gick igenom den trillade en och annan polet ned. "Aha!" "Jamen så måste det ju vara". Jag kan inte redogöra för hela diskussionen här, men om du vill veta vad vi pratade om kan du slå upp boken på sidan 165 och särskilt titta på de två spalterna uppe till höger. Första stycket hänger också ihop med den här uppgiften.

Inga kommentarer: