Så var det dags att ta itu med ljusavsnittet. Vi pratade om vad ljus och ljuskällor är. Ljuskällor är till exempel glödlampor, solen och lysmaskar. Sedan hade jag en genomgång om ljus och eleverna antecknade följande:
Vad är ljus?
* Ljus är energi som utbreder sig med hög fart. Ljusets hastighet är 300 000 km/s.
* Ljus behöver inte ett medium att utbreda sig i. (Det behöver som bekant ljud)
* Man kan beskriva ljus på två sätt, dels om en elektromagnetisk vågrörelse och dels som en ström av fotoner (små enegipaket).
Efter att vi antecknat dessa tre punkter delade jag ut en bild på en elektromagnetisk våg som eleverna fick klippa till och tejpa in i sina skrivböcker. Bilden såg ungefär ut så här:
Figur 1. En elektromagnetisk våg består av elektriska och magnetiska fält.
* De elektriska och magnetiska fälten svänger i takt med varandra.
Hur ser du?
Heter ett arbetsblad som jag delade ut och vi började att fundera på det. Vi kan se ljuskällor eftersom de ger ifrån sig ljus som sedan når våra ögon. Vi kan även se andra saker, som inte ger ifrån sig ljus eftersom de reflekterar ljus som någon ljuskälla sänt ut. Vi ritade in hur ljuset reflekterades mot pennan, som fanns avbildad på arbetsbladet, in i ett öga som vi ritade dit. Uppgiften vållade inga större problem.
Skuggan
Jag tog fram en linjal och höll den i ljuset från OH-projektorn. Skuggan på väggen blev ganska stor. När jag flyttade linjalen närmare väggen blev skuggan mindre. Hur kan det komma sig? Olika personer kom med olika förslag på hur man kan förklara det. Vi klargjorde att ljuset utbreder sig rätlinjigt i luft. Efter en stund kom vi fram till en bra förklaring, men den tänker jag inte skriva här än, den får ni vänta på några dagar. Fast ni har ju förklaringen i era skrivböcker.
Färger 1
Jag släckte ned klassrummet och vevade ned mörkläggningsgardinen. Sedan tände jag OH-projektorn och höll ett prisma i ljuset från den. Då kunde man se en fin regnbåge, ett spektrum, på vita tavlan.
Prisma
Vi diskuterade fenomenet fram och tillbaka och kom så småningom fram till att det vita ljuset från OH-projektorn består av flera färger; lila, indigo, blått, grönt, gult, orange och rött. De olika färgerna har olika våglängd och bryts olika mycket i prismat. Därför kan vi se de olika färgerna bredvid varandra på vita tavlan. Vi fortastte att prata om färger. De ytor som vi uppfattar som vita reflekterar allt ljus, som faller in på dem och de ytor som vi uppfattar som svarta absorberar (tar upp) allt ljus och reflekterar inget. Hur är det med en röd eller grön yta då? Jo, en röd yta absorberar alla färger(våglängder) utom den röda färgen. Bara den röda färgen (våglängden) reflekteras. På samma sätt förhåller det sig med de andra färgerna.
Färger 2
Jag höll en röd plastplatta i ljuset från OH-projektorn. Så här:
Inte så konstigt, men varför blir det så här? Det krävdes en hel del tankearbete för att komma fram till svaret. En vanlig föreställning är att den röda plastbiten färgar ljuset rött, men så är det inte.I stället är det så att den röda plastbiten stoppar alla våglängder förutom den röda. Bara den röda våglängden släpps igenom.För säkerhets skull provade vi även med en blå plastbit:
Då såg det ut så här på filmduken:
Den blå plastbiten släpper bara igenom den blå våglängden, de andra våglängderna kommer inte igenom.
Men hur blir det om man sätter både den röda och den blå plastbiten i ljuset?
Vår hypotes stämde, inget ljus kom igenom. Det blev en svart skugga.
Det blir en svart skugga eftersom det vita ljuset först träffar den röda plastbiten och då stoppas allt ljus förutom det röda. Det röda ljuset fortsätter mot den blå plastbiten, men det röda ljuset släpps inte igenom där -> inget ljus kommer igenom -> en svart skugga på filmduken.
Det var mycket nytt på en gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar