tisdag 13 maj 2008

Oscilloskopet
Med ett oscilloskop kan man avbilda ljud.Först fick eleverna experimentera lite på egen hand. De provade att att göra olika ljud, prata, sjunga en ton, eller blåsa i en flaska i mikrofonen och se hur kurvan på oscilloskopet ändrade sig. De flesta elever tyckte att det var kul att se ljudvågorna avbildade. Sedan tog de itu med några uppgifter.
Oscilloskopet och en högtalare som idag fick fungera som mikrofon.
.
Så här såg uppgifterna ut:
.
Rita hur oscilloskopbilden ut när
1. någon sjunger en skapligt ren ton.
2. ni slår an stämgaffeln som är märkt 2000 Hz.
3. ni slår an stämgaffeln märkt 440 Hz.
4. när någon skramlar med sina nycklar.
.
En av gruppmedlemmarna får sjunga en ton in i mikrofonen.
5. Hur ska h*n göra för att vågorna på skärmen ska bli tätare?
6. Hur ska h*n göra för att vågorna på skärmen ska bli glesare?
7. Hur ska h*n göra för att vågorna på skärmen ska bli högre?
8. Hur ska h*n göra för att vågorna på skärmen ska bli lägre?
.
När eleverna gör dessa uppgifter ser de på oscilloskopet att en hög ton har hög frekvens (tätt mellan vågtopparna) och att en låg tog har låg frekvens (långt mellan vågtopparna). De ser också att en stark ton har högre amplitud (höjd på vågen) än en svag ton. Sedan är det lätt att införa begreppen frekvens = antal svängningar per sekund, våglängd = avståndet mellan två vågtoppar(eller dalar) och amplitud = vågens höjd
.

Förtydligande
.
Texten är på engelska, men visst förstår man ändå?
.
Man kan också se skillnad mellan de regelbundna svängningen tos en ton från en stämgaffel och den oregelbundna från nyckelknippeskrammel.
.
Tongeneratorn
Antik tongenerator med högtalare
.
Jag hade ställt tongeneratorn i ett angränsande rum för att minska störningarna från ljuden som oscilllioskopgruppen gav i från sig. Varje elev fick testa sin hörsel i det övre frekvensregistret. Det går helt enkelt till så att man slår på tongeneratorn och ställer in den så att man hör en ton. Sedan vrider man på ett reglage så att tonen blir högre och högre (frekvensen ökar) när man inte längre hör någon ton läser man av frekvensen på skalan och antecknar resultatet.
Barn kan höra toner mellan 20-20 000 Hz (Hz=Hertz enhet för frekvens) men med åldern försämras vår förmåga att uppfatta höga toner. I 60-års åldern brukar man uppfatta toner mellan 20-10 000 Hz.
.
När vi var klara med laborationerna gick vi igenom dem och jag ritade några olika svängningar på tavlan som eleverna fick jämföra och svar på frågor om.
Till sist pratade vi om varför man tycker att ens egen röst låter konstig när man spelar in den. Jag hinner dock inte skriva om det nu, jag kompletterar med det senare.

Upplagd av Åsa kl. 21:35 0 kommentarer

Inga kommentarer: