onsdag 7 maj 2008

Fysikkursen startade med ljudlaborationer

Vi gjorde sex korta laborationer om ljud i dag. Du hittar laborationerna på sidorna 144 och 145 i Puls Fysik.

1. Stämgaffeln


Man kunde känna att stämgaffeln rör på sig genom att hålla den mot näsan, ögonfransarna och kinden, det kittlas. Man kunde även se att den rör på sig när man doppar den i vatten. Då bildas små vågor kring den och om man slår an den riktigt ordentligt skvätter vattnet omkring.

3. Låter ljudkällor lika i alla riktningar?
Vi kunde konstatera att stämgaffeln låter mest när man håller den lodrätt vid örat. Det beror på att stämgaffelns skänklar svänger i den riktningen. Jag förklarade och berättade även om ljudvågor. Det kan du läsa om på sidan 137 i vår utmärkta fysikbok under rubriken Ljudvågor i partikelmodellen.

5. Slinky spring
Man håller fjädern i båda händerna och sträcker ut den. Ena handen får vara en ljudkälla som rör sig fram och tillbaka. Då ser man tydligt hur vågor förflytttar sig genom fjädern. Det blir förtunningar och förtätningar där vågen går fram. Vågen förflyttar sig men inte fjädern. Så fungerar det även när ljudvågor går genom luften.

7. Big Bang eller Big Ben?
Vi hängde upp en gaffel i en sytråd. En medhjälpare slog till gaffeln med ett metallföremål och vi jämförde hur det lät när man höll trådens ändar mot öronen och när man inte gjorde det. Vi kan avslöja att det låter mycket starkare när man håller trådens ändar mot örat. Ljudet leds direkt till örat. Först vibrerar gaffeln, överförs vibrationerna till tråden, till fingarana och slutligen till skallbenet och örat.

8. Burktelefon
När man pratar i burktelefonen börjar luften i burken att vibrera, sedan förs vibrationerna vidare genom snöret till burken i andra änden. När vibrationerna nått burken i andra änden börjar luften i burken i att vibrera och de vibrationerna når sedan örat. Burktelefonen fungerar ganska bra eftersom ljudet inte sprids så mycket när det leds genom tråden.

11. Resonans
Vi jämförde hur stämgaffeln låter när man håller den i luften och när man sätter skaftet mot ett bord. Det låter mycket starkare när stämgaffelns skaft nuddar bordet. Vibrationerna i stämgaffeln överförs till hela bordsytan -> ljudet blir starkare.


Mot slutet av lektionen gick jag igenom laborationerna. Vi rätade ut ett och annat frågetecken, kom till en del nya insikter och kompletterade våra laborationsanteckningar. Här ovanför kan du läsa en förkortad version av det vi diskuterade och det jag skrev på tavlan.
Till sist vill jag passa på att efterlysa några exemplar av den här boken:
Flera av eleverna i 8c vet inte var de har gjort av sin fysikbok. Leta igenom skåpet i skolan och leta hemma i alla skrymslen och vrår. Om man inte hittar den får man köpa en ny och det är ganska dyrt.

Inga kommentarer: