Ljudets hastighet
Vi började med att fundera på om ljud kan fortplantas i flytande och fasta ämnen. Vi konstaterade att det är så eftersom man hör en hel del när man simmar under vattnet i en simbassäng och om när man knackar på en stängd trädörr leder den ljudet in till rummet innanför dörren. Att ljud kan fortplantas i gaser visste vi redan eftersom vi hör varandra ganska bra när vi pratar i fysiksalen.
Ljudets hastighet varierar beroende på vilket ämne det fortplantas genom.
* Snabbast går det i fasta ämnen. Atomerna/molekylerna sitter tätt. Ljudhastigheten i stål är 5100 m/s.
* Medelsnabbt går det i vätskor. Molekylerna sitter ganska tätt. Ljudhastigheten i vatten är 1500 m/s.
* Långsammast går det i gaser. Molekylerna är utspridda ganska långt i från varandra. Ljudhastigheten i luft är 340 m/s. Ljudhastigheten i luft kan vara värt att lägga på minnet. Det hör till allmänbildningen att känna till den.
Eko, absorption och fladdermöss
Vi pratade även om eko och absorption av ljud och om hur bra olika material reflekterar och absorberar ljud. Fladdermöss sänder ut högfrekvent ljud och orienterar sig efter ekot. De har väldigt känsliga öron, så de "blundar" med öronen när de skickar ut sina signaler för att skydda dem. Läs mer om det här på sidan 136 i fysikboken.
Två öron
Hela klassen ställde sig i en stor ring och i mitten stod en frivillig försöksperson som blundade. Vi som stod i ringen skickade ljudlöst runt ett provrör med lite grus i. När jag viftade lite med armen skramlade den person som för tillfället råkade att hålla i provröret med det. Försökspersonen skulle då peka åt det håll som ljudet kom ifrån. Det var inga problem för försökspersonen att ange riktningen när båda öronen fick vara med. Däremot blev det svårare att ange varifrån ljudet kom när försökspersonen höll för ena örat. Hur kan det komma sig? Ja, vi gick igenom det och antecknade det i skrivböckerna. Om ni har tur kanske jag skriver det här på bloggen också om några dagar.
Buller och åtgärder mot buller
Eleverna arbetade med ett uppgiftsbald som handlade om buller och åtgärder mot buller. Det var inte svårt att förstå, därför hänvisar jag er till boken läs på sidan 133 om buller och på sidan 143 om åtgärder mot buller.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar